Filmove je izabrala selekciona komisija, koja je radila u sledećem sastavu: selektori domaćeg takmičarskog programa –prof. dr Ivana Kronja (filmolog), Saša Radojević (filmski kritičar, reditelj i scenarista), prof. Milan Nikodijević (filmski producent, scenarista i reditelj) i mr Sead Šabotić (reditelj, scenarista, saradnik u nastavi na Fakultetu dramskih umjetnosti Cetinje, Crna Gora); selektori međunarodnog takmičarskog programa – Igor M. Toholj (reditelj, producent, osnivač i selektor programa filmskih festivala), Dragan Nikolić (filmski reditelj, scenarista) i Radoslav Pavković (reditelj i scenarista).
Žiri 71. Martovskog festivala, koji je odlučivao o nagradama radio je u sastavu: Olivera Pančić, autorka dokumentarnih filmova i nekadašnja urednica dokumentarnog programa na RTS-u (Srbija), kao predsednica žirija, Bojan Labović, filmski autor i direktor festivala u Portorožu (Slovenija), Branko Šmit, filmski scenarista i reditelj dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova (Hrvatska), Vasilios Terzopulos, selektor programa „Short and Green“ na Drama International Short Film Festivalu (Grčka) i Bratislav Zlatković, profesor na Fakultetu umetnosti u Nišu, kompozitor primenjene muzike i nekadašnji član grupe „Galija“ (Srbija).
STRUKOVNE NAGRADE 71. MARTOVSKOG FESTIVALA
NAGRADA ZA NAJBOLJU REŽIJU
Film: Komšija Abdi
Režija: Douwe Dijkstra
Zemlja: Holandija
Obrazloženje: Režiser Douowe Dijstra ide sa svojim komšijom da napravi film o svemu onome što bi mogli snimiti samo u veliko budžetskim produkcijama. Ali on odlučuje drugačije i usvaja rešenje koje gledaocu prikazuje kako se pravi i nastaje film i kako se pravi i nastaje priča istinitog potresnog života. To što pri tome sa svojim junakom izgleda pomalo opušteno neozbiljan, na neki način još više pridonese težini potresnih događaja, koji su nekada uništili jednu afričku zemlju.
Nagrada će biti uručena naknadno, zbog nemogućnosti dobitnika da prisustvuje dodeli.
NAGRADA ZA NAJBOLJU ANIMACIJU
Film: Porodični portret / The Family Portrait
Animacija: Lea Vidaković, Marion Le Guillou, Bilitis Levillain, Violette Delvoye
Zemlja: Hrvatska, Francuska, Srbija
Obrazloženje: Za izuzetnu tehniku i pristup detaljima u smislu filmskog jezika i pripovedanja, što je stop-motion animacijski film učinilo da izgleda kao pravi akcioni film.
Nagradu je primila Nikolina Vučetić Zečević, koproducentkinja filma. Nagradu je uručio Dejan Dabić, umetnički direktor Martovskog festivala.
NAGRADA ZA NAJBOLJI ZVUK / MUZIKU
Film: Zima
Režija: Tomek Popakul, Kasumi Ozeki
Zemlja: Poljska
Obrazloženje: Ovaj božićni film sa mračnom atmosferom u potpunosti slušno opravdava sve ono, za šta se proglasio. Sa zvučnom kombinacijom stvarnih, snolikih i nadprirodnih osećaja vodi nas u svet dubljeg proživljavanja svega onoga, što mogu da nam ponude najbolji, ali ne samo animirani filmovi. I sve zasluge za to ima kompletna ekipa zvučne postprodukcije filma »Zima«
Nagradu je dobio dizajner zvuka Michal Fojcik, a u njegovo ime primio je Jacek Multanovski iz Poljskog instituta u Beogradu. Nagradu je uručio Bratislav Zlatković, član žirija.
NAGRADA ZA NAJBOLJI SCENARIO
Film: Prizvan i pozvan
Scenario i režija: Srđa Vučo i Luka Papić
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Umešno dramaturški struktuirajući priču iz ne tako davne prošlosti, koju smo podosta zaboravili, uklapajuci arhivski materijal sa novosnimljenim, autori filma “Prizvan i pozvan”, kroz priču o četvoro kandidata na prvim predsedničkim izborima u Srbiji 1990. godine, samo prividno na komičan način, izuzetno ozbiljno postavljaju pitanja o boljoj prošlosti i neizvesnoj buducnosti
Nagradu su dobili Srđa Vučo i Luka Papić. Nagradu je uručio Sead Šabotić, član selekcione komisije.
NAGRADA ZA NAJBOLJU KAMERU
Film: Flašaroši
Režija: Nemanja Vojinović
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Snimajući “Flašaroše” tokom nekoliko godina i u različitim godišnjim dobima, snimatelj Igor Marović, znanjem i veštinom, uspeo je očuvati ujednačenu i vizuelno iznimno atraktivnu fotografiju. Odličnim kadriranjem i promišljenim korišćenjem dubinske oštrine, snimatelj je uspeo preneti autentičnost prizora, istovremeno ističući dramatične elemente priče. Njihovom izvanrednom dinamikom unutar kadra stvara dojam životnosti koja doprinosi kvalitetu filma
Nagradu je dobio Igor Marović, direktor fotografije. Nagradu je uručio Radoslav Pavković, član selekcione komisije.
NAGRADA ZA NAJBOLJU MONTAŽU
Film: Sanjalice
Režija: Vladimir Petrović
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Kako su „Sanjalice“ školski primer dokumentarnog filma nastalog u postprodukciji sama po sebi se nameće činjenica o ogromnom, zahtevnom i rudarskom poslu koji su odradili montažer i reditelj ovog filma. A odradili su ga majstorski i profesionalno u svakom pogledu i još više od toga! Poigravali su se grafičkim rešenjima kojima su podvačili i akcentovali pojedina značenja i delove. I što je najvažnije uspeli su da sve to zajedno upakovano iskomunicira sa publikom na najbolji mogući način. Ovo je jedina nagrada koju je žiri doneo jednoglasno. Čestitke na ogromnom trudu i radu kako bi nam ispričali ovu nostalgičnu priču koja se publici bez sumnje jako dopala.
Nagradu su dobili Uroš Timotijević i Vladimir Petrović. Nagradu je uručio Nenad Popović, član Odbora Martovskog festivala.
NAJBOLJI FILMOVI 71. MARTOVSKOG FESTIVALA PO KATEGORIJAMA
MEĐUNARODNI KRATKI FILM
Film: Televizija iznenada / Suddenly TV
Režija: Roopa Gogineni
Zemlja: Sudan, Katar
Obrazloženje: Kada snimamo dokumentarnu anketu, nikada ne možemo znati, da li ćemo dobiti odgovore, kakvim se možda nadamo. I tako su se stvaraoci brilijatne dokumentarne miniature »Televizija iznenada« odlučili, da možda nije ni potrebno, da sve to uistinu snimimo, jer da je sve to možda neki »fejk« i da je sve, što se dešava u njihovoj napaćenoj zemlji možda samo nešto, što je prividno, što će proči kao neki loš reality show. I baš zbog takvog pristupa u svom »iznenadnom« TV filmu pružaju nam odgovore na sva ona pitanja, koje nam silna svetska televizijska »news produkcija« još nije dala.
Nagrada će biti naknadno uručena, zbog nemogućnosti autorke da prisustvuje dodeli.
EKSPERIMENTALNI FILM/VIDEO ART
Film: Omiljeni
Režija: Nikola Dimitrović
Obrazloženje: Za komunikaciju i obradu društvenog problema koji seže unazad u vreme, ali i dalje je aktuelan, koristeći samo moć slike.
Nagradu su primili reditelj i producent producent Nikola Dimitrović i producentkinja Jelisaveta Ivković, a uručio je Milan Nikodijević, član selektorske komisije.
ANIMIRANI FILM
Film: WYLDSTAR
Režija: Rastko Milojković
Obrazloženje: Za šareni, zabavan i dobro izrađen svet animacije koji komunicira univerzalnu poruku beskrajne ljubavi između ljudi i životinja i večne borbe između dobra i zla.
Nagradu je primio autor Rastko Milojković, a uručila je Milena Nikolić, članica Odbora Martovskog festivala.
KRATKI IGRANI FILM
Film: 5/3/0
Režija: Danilo Stanimirović
Obrazloženje: Naizgled jednostavna priča dotiče univerzalni problem koji se lako prepoznaje i pogađa širu publiku. Dobro izrežiran film koji prikazuje svu kompleksnost i krhkost odnosa mladih ljudi. Hrabra odluka reditelja da većinu uloga dodeli naturščicima, a najzahtjevniju mladoj Dostani Nikolić koja je zahvaljujući svojim izuzetnom talentom briljirala u ovom filmu.
Nagradu je primio Danilo Stanimirović, reditelj filma, a uručio je Dragomir Zupanc, član Odbora Martovskog festivala.
DOKUMENTARNI FILM DO 50 MINUTA
Film: Portret umirućeg džina
Režija: Stefan Đorđević
Obrazloženje: Izvrsnim kadriranjem i odličnim dizajnom zvuka, gledaoci su uronjeni u svet topioničara bakra. Autori s nostalgijom prikazuju gašenje peći za taljenje najavljujući promene koje će zauvek transformisati živote radnika i njihovu zajednicu.
Nagradu su primili autor Stefan Đorđević i producent Miloš Ljubomirović, a uručila je Nataša Mihailović Vacić, sekretarka za kuturu grada Beograda.
DOKUMENTARNI FILM PREKO 50 MINUTA
Film: Flašaroši
Režija: Nemanja Vojinović
Obrazloženje: “Flašaroši” osvajaju publiku vizuelnom snagom i dubokim emotivnim dojmom. Kroz intimne priče sakupljača plastičnih flaša, film nam donosi sliku okrutnosti života ljudi na marginama beskrupuloznog neoliberalnog kapitalizma. Autori su uspeli oslikati suptilne nijanse ljudske patnje i borbe za preživljavanje na način koji je istovremeno potresan i inspirativan. Za svoju autentičnost, dubinu teme i izvanrednu izvedbu, ovaj film zaslužuje priznanje i nagradu za najbolji celovečernji dokumentarni film.
Nagradu su primili autor Nemanja Vojinović i producentkinja Marija Stojnić, a uručio je Dejan Dabić, umetnički direktor Martovskog festivala.
GRAND PRIX NAGRADA 71. MARTOVSKOG FESTIVALA
Film: Flotacija
Režija: Eluned Zoë Aiano, Alesandra Tatić
Obrazloženje: Dve paralelne realnosti – rudarenjem devastirana zemlja i priroda, i tajanstveni onostrani svet majke prirode. A između njih čovek koji živi obe realnosti svom svojom bitošću, bez upitanosti, kao neumitnu datost mu, koje zajedno čine njegovu realnost, paralelnu sa obe. Rediteljke su dobro uklopile ove dve na prvi pogled nepomirljive datosti i to kako se odslikavaju na, bukvalno, opstanak običnih ljudi. Verovanje u nadprirodno kao čista antropoliška kategorija, u stvari, otvara prostor za nadu da ono tamo nepoznato i onostrano znači da ipak na neki način postoji i nešto drugo od ovoga što sada žive. Da li je bolje ili ne … i nije toliko bitno, koliko činjenica da može i drugačije. Film u krajnjem skreće i pažnju na bezbroj problema koji muče ljude u ovom rudarskom kraju, koji im otežavaju opstanak, kao i na opštu ekološku zagađenost i devastaciju, koje su, ne samo svedoci, nego je osećaju i na sopstvenoj koži. Koja istovremeno ide tako daleko da čak i njihov paralelni svet onostranosti biva ugrožen pa “strašni zmajevi” i razna čuda polako nestaju iz tog kraja, napuštaju svoja vekovna staništa… Kad tome dodamo dobru kameru i montažu jasno je da su ove dve žene napravile dobar film.
Nagradu su primili koautorka Eluned Zoë Aiano i producent Miloš Ljubomirović, a uručila je Olivera Pančić, predsednica žirija 71. Martovskog festivala.
*******************************************
Pored glavnih nagrada žiri 71. Martovskog festivala dodelio je i tri specijalna priznanja:
Specijalno priznanje filmu Y (Hrvatska), režija Matea Kovač.
Obrazloženje: Negde između dve linije one koja postoji i one koja nestaje u njenom animiranom filmu, Matea Kovač maestralno smešta priču o strasti, lepoti, nadi, razočarenju, ljubavi dve žene. Eksplicitno, drsko, izazovno, nevaljalo, pa i bezobrazno, baš bezobrazno a istovremeno najnormalnije čak i normalnije od najnormalnijeg priča baš o onome što svako od nas priželjkuje da doživi. Ništa suvišno, sa merom a ipak žestoko bačena rukavica u lice licimernom moralisanju i tabuizaciji kojima smo, pošteno treba priznati još uvek dobrano skloni kada su istopolne veze u pitanju. Sve čestitke!
Priznanje će biti uručena naknadno.
Specijalno priznanje filmu Ništa naročito (Francuska, Izrael), režija Efrat Berger.
Obrazloženje: Inteligentno, duhovito i kreativno vizualizovana priča koja nam sama po sebi i ne bi skrenula toliko pažnje, jer smo se, na žalost, već navikli na svu vojsku “nekih tamo” bezimenih ljudi migrantske sudbine, odnekud stiglih među nas. Bez empatije ili sa sve manje empatije za njihove potrebe i želje i odmažući im, doduše često nesvesno ,čak i ono elementarno da samo žive svoj život što smislenije, ne primećujemo da se i sami trudimo iz petnih žila da pobegnemo od sopstvene sudbine odnosno od sopstvenog životarenja. Junakinja iz filma, čiji samo glas čujemo, što je odlično rešenje, a koja očito stiže iz druge kulture, i godinama čeka “da joj krene”, u stvari beži od nečega od čega teško da može da pobegne – SOPSTVENOG ŽIVOTA , nesposobna da shvati da i tome što sad ima, odnosno nema, može da da neki smisao. Odlično snimljeno, odlično montirano.
Priznanje će biti uručena naknadno.
Specijalno priznanje filmu Pečena patka (Finska), režija Jelica Jerinić.
Obrazloženje: Za originalnost i humoristički pogled koji nam pruža svetlu svest o lepom, ali i moguće mučnom svetu filma.
Priznanje je u autorkino ime primila njena majka, Biljana Jerinić, a uručio ga je Dragan Nikolić, član selekcione komisije 71. Martovskog festivala.
*******************************************
Kompanija LIVING PICTURES dodelila je nagradu za kolorkorekciju i postprodukciju reditelju Nemanja Vojinović za film Flašaroši.
Obrazloženje: Vizuelna oda sveta na margini svetova. Važna slika o ljudima koji se na najvećoj deponiji bore da prežive, dok ispod dubokih slojeva đubreta od koga žive i zarađuju leže ostaci jedne od prvih civilizacija. Surova ali istinita dijagnoza sveta u kome živimo i koji ostavljamo nekim budućim naraštajima.
Nagradu je u ime kompanije LIVING PICTURES uručio Dimče Stojanovski.