Sinoć su u Jugoslovenskoj kinoteci dodeljene nagrade 17. Beldocs festivala. Domaće filmove ocenjivali su Vladan Petković – novinar, filmski kritičar, Andrej Tanasesku – filmski selektor i kustos, Adriana Belešova – direktorka programskog dela Ji.hlava IDFF-a.
Gran-pri srpskog takmičarskog programa uključuje diplomu i novčani iznos od 2000 evra, nagrade za najbolju fotografiju i montažu čine diplome i novčani iznosi od po 500 evra.
Za najbolji film Srpskog takmičarskog programa, čiji je pokrovitelj Filmski centar Srbije, žiri je dodelio nagradu filmu Kadence za vrt, autora Daneta Komljena.
U svom obrazloženju žiri kaže: „Žiri je bio oduševljen složenošću estetike i vremenske konstrukcije koji su tečno prikazani kroz detaljne prizore sastavljene od svakodnevnih aktivnosti u ovom filmu. Svideli su nam se tišina i spokoj u trenucima u kojima napuštena priroda prevazilazi stanje prisustva i postaje dom u kome sloboda može da cveta.“
O najboljim filmovima iz Međunarodne takmičarske selekcije odlučivali su Karmen Grej – filmska kritičarka, Luka Papić – reditelj i Kristin Kamdesus – direktorktorka FipaDoc festivala.
Žiri je ove godine odlučio da dodeli posebno priznanje i nagradu za najbolji film.
Za najbolji film Međunarodnog takmičarskog programa, čiji je pokrovitelj DOX TV, proglašen je film „Sunčani sat“ estonske rediteljke Lis Nimik.
Specijalno priznanje žirija za Srpski takmičarski program dobio je Nikola Polić za film „Kako biti slobodan?“
„U konkurenciji srpskog takmičarskog programa, jedan film se izdvojio svojom iskrenošću i bliskošću sa protagonistom i njegovom pričom. Ono što na samom početku deluje kao mala, intimna priča o vičnom umetniku koji nikada nije uspeo da se probije, pretvara se u realističan prikaz verovatno nerealističnog pokušaja da se u Srbiji u poslednjih 30 godina živi pristojno i dostojanstveno. Autor stvara uverljiv portret glavnog junaka, njegove porodice i društva kroz kulturne, politične i ekonomske okolnosti.“ – stoji u obrazloženju žirija.
Nikola Polić, koji je dobio veliki aplauz publike posle premijere svog filma, izjavio je: Pre svega hvala festivalu Beldocs, selektoru, umetničkom direktoru, celom timu, koji nam je ovih 7 dana učinio magičnim. Hvala porodici Kovačević, bez koje ne bih ni bio ovde, kao i žiriju koji nas je ohrabrio ovim divnim rečima.
Za Međunarodni takmičarski program specijalno priznanje dobio je kineski reditelj Guo Ženming za film „Dosadni dani i noći“.
Ove godine za nagradu najbolji kratkometražni film Beldocsa takmičilo se 20 kratkih ostvarenja. Odluku o najboljem kratkometražnom filmu doneli su Iva Rosandić, Filip Grujić, Sofija Pacoli. Nagradu je dobila Norika Sefa za film „Kao bolesna žuta“
„Kako još jednom progovoriti o kolektivnim traumama – košmarnim istorijama? Možda je jedini preostali način kroz eksplicitnu filmsku formu. U ovom slučaju repetitivnost – strukture, slike, promašenih politika i netolerancije. Još uvek pronalazimo originalan i samosvestan pristup filmu” – navodi se u obrazloženju žirija.
Specijalno przinanje za najbolji kratkometražni film pripalo je ostvarenju „Poljane čekaju, izmaglica se širi“, Dzovhanija Gospodinova iz Luksemburga.
Nagrada za najbolju montažu u Srpskom takmičarskom programu pripala je Koroni Švingruber Ilić za film „Izlazak kroz ludaru“, Nikole ilića.
„Normalna osoba u ludom društvu mora da deluje ludo.“ ovaj citat Kurta Voneguta savršeno odgovara filmu u kom se kombinuju različite tehnike, od lične VHS arhive, preko snimaka sigurnosnih kamera, do boja u negativu, uvodeći gledaoca u njegovo okruženje i rediteljevo stanje uma.
Uz naraciju iz off-a koja ima ulogu krupnog plana, film je montiran na impresionistički i zaista impresivan način i priča svoju priču kroz jasnu emociju i precizno pripovedanje.“ – kaže žiri u svom obrazloženju.
Za najbolju kameru u Srpskom takmičarskom programu nagrada 17. Beldocsa pripala Milošu Radovanoviću za film „Minel“ Tare Gajović.
„Kroz kadriranje kojim se na poetski način obuhvataju (ne)naseljeni prostori, ovaj spretno komponovan film sažima prošlost u sadašnjost. Napušteni predmeti i industrijski otpad progovaraju kroz nemo odustajanje od nekada napredne industrije. Povlače se spone između fabričkih trijumfa prošlosti i nenametljivog postojanja jedne zajednice. Iz svih ovih razloga, kao i zbog lepote prizora koji navode na razmišljanje, nagradu za najbolju kameru dobija Miloš Radovanović za film Minel u režiji Tare Gajović“ – kaže se u obrazloženju žirija.
Primajući nagradu Miloš Radovanović je izjavio: „Hvala žiriju za nagradu i ostatku ekipe koja je radila sa mnom na ovom filmu. A posebno bih se zahvalio Gaji, koji nam je omogućio da snimamo fabriku, hvala Simi Ćurkoviću koji je presnimio sve trake sa mnom, Vasiliju Vujičiću montažeru, Ani Žeželj za kolor korekciju, i naravno Tari, bez koje se ovaj film ne bini dogodio. Nadam se da se vidimo sledeće godine s novim filmom!“
Najbolji film u selekciji TEEN ocenjivao je tinejdžerski žiri u sastavu: Nađa Bosanac, Jelena Varga, Lana Bojić, Sofija Berak, a nagradu je odneo filmu „Kiks“, reditelja Davida Mikulana i Balinta Reveza iz Mađarske. Posebno priznanje u kategoriji Teen, dobio je britanski film „Copa 71“, reditelja Džejmsa Erskina i Rejčel Remzi.
Jedan od članova žirija, Vladan Petković izjavio je da bi se složio sa komentarom kinekskog reditelja Ženminga, da je selekcija Beldocsa hrabra i beskompromisna. „Veoma sam zadovoljan nagradama svih žirija i ponosan sam što moj grad konačno ima dokumentarni festival kakav zaslužuje.“
Sedamnaesto izdanje. Beldocs festivala zatvara se večeras filmom „Film je promenio svet“, reditelja Darka Bajića i Siniše Cvetića u 19.30 u Domu omladine Beograda, kada će biti dodeljena i Nagrada publike za najbolji evropski film pod pokroviteljstvom Delegacije Evropske unije u Srbiji.