Pred nama je rekordan četvrtak, odnosno, vikend; naime, od 12. decembra u ponudi ćemo imati čak sedam novih filmskih naslova, od čega čak tri animirana, među kojima je i svojevrsna nadopuna Tolkinovih Gospodara prstenova, te jedan Marvelov superherojski (ali sa oznakom R/R-rated), dva italijanska umetnička filma (od kojih je jedan, posve nečekivano, potukao mnoge rekorde gledanosti i toj zemlji, a odlično komunicira i sa publikom širom sveta), te još jedan akcijaš veterana Lijama Nisona. Pa da pređemo na detalje….
Dead Mraz Superheroj (Španija, Kanada, 2024) + sinhronizovano
Izvorni naslov: SuperKlaus
Reditelji: Steve Majaury, Andrea Sebastiá
Scenario: Phillipe Ivanusic-Vallée, Sylvie Bélanger
Žanr: animirani / komedija / porodični / fantazija
Trajanje: 88 minuta
Distributer: MCF Megacom Film
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024. godine
Sinopsis: Nakon što sasvim slučajno snažno udari glavom i pomisli da je superheroj, Deda Mraz izaziva haos gde god da se pojavi i stigne. Pohlepni biznismen igračaka, koristi priliku kako bi zauvek kontrolisao radionicu Deda Mraza. Ipak, dok ne bude prekasno, Mrazov pomoćnik, vilenjak Leo i devojčica Bili, pokušavaju da spasu Božić i Novu godinu.
Gospodar prstenova: Rat Rohirima (SAD, Novi Zeland, Japan, 2024)
Izvorni naslov: The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
Reditelj: Kendži Kamijima
Scenario: Džefri Adois, Vil Metjuz, Fibi Gitins, Arti Papageorgiju (zasnovano na Tolikinovim likovima)
Glasovi: Brajan Koks, Gaija Vajz, Miranda Oto, Luka Paskanjino, Loren Ašborn, Šon Duli, Bendžamin Vejnrajt
Žanr: animirani epska avantura / mračna fantazija / akcija / abantura
Trajanje: 134 minuta
Distributer: Blitz Film Srbija
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024. godine
Sinopsis: Smešten 183 godine pre događaja opisanih u originalnoj trilogiji filmova, Gospodar prstenova: Rat Rohirima prikazuje sudbinu Kuće Helma Hamerhanda, legendarnog kralja Rohana. Iznenadni napad Vulfa, lukavog i nemilosrdnog gospodara Dunlendinga, koji traži osvetu za smrt svog oca, prisiljava Helma i njegov narod na hrabru poslednju odbranu u drevnom gradu Hornburg – moćnoj tvrđavi koja će kasnije postati poznata kao Helmova klisura. U sve očajnijoj situaciji, Hera, Helmova kći, mora da pronađe snagu za pružanje otpora smrtonosnom neprijatelju, koji je odlučan da ih potpuno uništi.
Ovaj film je ukupno gledano šesta filmska ekranizacija tih Tolkinovih dela i/ili samo likova, uključujući i nikada završen sovjetski film. U svojstvu reditelja ovde je iskusni japanski scenarista i reditelj upravo iz domena animiranog filma i tamošnjih anima – Kendži Kamijama. Miranda Oto reprizira svoju ulogu iz Džeksonovih filmova, ali je sada prisustva kao naratorka priče. A priča se tiče prošlosti i predistorije mesta zvanog Helmova klisura, poznatog kao lokacija u filmu Dve kule. Radnja se zbiva sdsve stotine godine pre nego što je Blbo pronašao prvi prsten u prvom delu filmu. Filipas Bojens je otkrila da su čitavom timu glavna nadahnuća bila filmska dela Kurosave i Mijazakija, a postoji i verzija filma sa japanskim audio-zapisom, odnosno, sa japanskim nahom.
Iskupljenje (sad, 2024)
Izvorni naslov: Absolution
Reditelj: Hans Pter Moland
Scenario: Toni Gejton
Direktor fotografije: Filip Remi Ogard
Uloge: Lijam Nison, Danijel Dimer, Havijer Molina, Džimi Gonzales, Ron Perlman, Brajan A. Vajt, Frenki Šo
Žanr: akcija / kriminalistički / misterija / triler
Trajanje: 112 minuta
Distributer: Taramount Film
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024. godine
Sinopsis: Ostareli gangster pokušava da se ponovo približi svojoj deci i ispravi greške iz prošlosti, ali ga kriminalci iz podzemlja ne puštaju da ode tako lako.
Ovo je nova sradnja Nisona i reditelja Molanda – pre toga su sarađivali na žanrovski slično postavljenom filmu, akcionom trileru Ledena potera (Cold Pursuit), a taj film je bio specifičan jer je inače skandinavski sineasta Moland tu uradio amerikanizovani rimejk sopstvenog filma od pre par godina ranije (Po redu nestajanja), u kome je, da pomenemo i to, značajan prostor imala i živopisna srpska mafija na radu u inostranstvu. U ovom filmu Nison ponovo boksuje, a počeo je da trenira boks još sa devet godina, da bi već u sedamnaestoj dobio zvanje profesionalnog boksera. U filmu se čuje klasična pesma dobro poznate autorke evropskog novog talasa / njuvejva – Lene Lovič (reč je o hit-numeri Lucky Number).
Lovac Krejven (SAD, 2024)
Izvorni naslov: Kraven the Hunter
Reditelj: Džej Si Čandor
Scenario: Ričard Venk, Art Markam, Mat Holovej
Direktor fotografije: Ben Dejvis
Uloge: Aron Tejlor-Džonson, Fred Hečinger, Rasel Krau, Arijana DeBoze, Kristofer Abot, Alesandro Nivola, Livaj Miler
Žanr: superherojski / akcioni / triler
Trajanje: 127 minuta
Distributer: CON Film
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024. godine
Sinopsis: Lovac Krejven je instinktivna priča o tome kako i zašto je nastao jedan od najpoznatijih Marvel zlikovaca. Radnja smeštena pre njegove ozloglašene osvete sa Spajdermenom, Aron Tejlor Džonson igra glavnu ulogu u filmu sa oznakom Rated R.
Ovo je i zvanično prvi Marvelov Soni film koji je pred početak bioskopske distribucije dobio oznaku R (R-rated), na konto, kako navode, obilja izrazito krvavog nasilja. Priča je postavljena da fukcioniše kao deo Sonijevog Spajdermenovog univerzuma, i to kao šesti film u tom tematskom pododeljku.Pretpostavlja se da je nadahnuće za zaplet ovog filma bila priča Najopasnija igra na svetu Ričarda Konela, a ta je priča iz 1924. godine već nadahnula nekoliko filmova u ovih sto godina. Pre Arona Tejlora-Džonsona, za ulogu lovca Krejvena razmatranu su još i Bred Pit, Kijanu Rivs, Džon Dejvid Vošington i Adam Drajver. Poviše se poznatrih imena izređalo i u rediteljskoj stoilici, da bi film na kraju režirao Džej Si Čandor, poznat po nizu zapaženih nezavisnih i umetnički vrednovasnih filmskih ostvarenja (Poziv upozorenja, Sve je izgubljeno, Godina nasilja), a i u glumačkoj podeli su glumci koje mahom gledamo u tamošnjim nezavisnim filmovima, poput Kristofera Abota i Alesandra Nivole. Fred Hečinger glumi jednog od pomahnitalih blizanaca impreratora Rima u Gladijatoru 2, dok je upravo prvi Gladijator proslavio Rasela Kraua (mimo matičnog mu Novog Zelanda i Australije, naravno).
Partneopa
Izvorni naslov: Parthenope
Reditelj: Paolo Sorrentino
Scenario: Paolo Sorrentino
Direktorka fotografije: Daria D’Antonio
Uloge: Celeste Dalla Porta, Silvio Orlando, Gary Oldman, Peppe Lanzetta, Isabella Ferrari, Marlon Joubert, Dario Aita, Alfonso Postiglione, Stefania Sandrelli
Žanr: drama / fantazija / priča o odrastanju i sazrevanju
Trajanje: 136 minuta
Distributer: MCF Megacom Film
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024, godine
Sinopsis: Dug put Partenopinog života, od njenog rođenja do danas. Ženski ep, lišen herojstva, prepun neumoljive strasti za slobodom, Napuljem i licima ljubavi – one prave, neizrecive i besmislene ljubavi.
Partenopa je, po grčkom mitu, bila sirena koja se ubila nakon što joj nije pošlo za rukom da zavede Odiseja, a ovde je Partenopa oličava grad Napulj, koji je, po predanju, nastao uprabvo na mestu Partenopinog groba. Paolo Sorentino je hvaljen i rado gledan i kod nas – na konto filmova: Ovo mora da je to mesto, Velika lepota, Mladoast, Loro, È stata la mano di Dio, ali i serije Mladi papa. Ovaj njegov film je svetsku premijeru imao na Kanskom filmskom festivalu, pre čega je za tamošnju kino-distribuciju unapred otkupila prestižna filmska kuća A24. Film donosi i prvu glavnu ulogu u dugometražnom filmu za mladu glumicu Ćeselestu Dala Porte, koja je nedavno bila gošća Beograda i Festivala italijanskog filma, dok u Partneopi možemo da gledamo i brittanskog internacionalca, koji je, po vlastitom priznanju, veliki poštovalac Sorentina i njegovih filmova, i to u ulozi stvarnog američkog pisca – Džona Čivera, koga su poklonici nazivali i američkim Čehovom.
Uvek postoji sutra (Italija, 2023)
Izvorni naslov: C’è ancora domani
Rediteljka: Paola Kortelezi
Scenario: Furio Andreoti, Đulija Kalenda, Paola Kortelezi
Direktor fotografije: Davide Leoni
Uloge: Paola Kortelezi, Valerio Mastandrea, Romana Mađora Vergano, Emanuela Faneli, Đorđo Kolanđeli
Žanr: komedija / drama
Trajanje: 118 minuta
Distributer: Five Stars Film Distribution
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024, godine
Sinopsis: Delija je potlačena žena koja dobija batine zbog razbijenog tanjira, zagorelog ručka, sumnje da je čokoladu dobila od ljubavnika, ili jednostavno zato što je svom mužu rekla dobro jutro kada se probudi neraspoložen. Živi u porodici okorelog patrijarhata, u Italiji posle Drugog svetskog rata, gde čak i ostareli i zanemoćali otac savetuje sina kako da tuče ženu – ne prečesto da se ne navikne, već ređe, ali jače, da nauči lekciju i začepi usta. Dalija pokušava da pobegne, a scene njene čežnje za odlaskom toliko su napete da želite da vidite kraj svega – kakav god on bio. Njena ćerka i dva mlađa sina svedoci su svega što se dešava iza zatvorenih vrata podruma u kome žive, a u trenutku kada Delija shvati da će sudbina njene ćerke biti ista, ona konačno preuzima stvar u svoje ruke.
Paola Kortelezi je rođena u Rimu 1973. godine. Ona je italijanska glumica, komičarka, rediteljka, scenaristkinja i producentkinja, koja je glumila i dobila nagrade u oko 20 filmova, kao i u mnogim pozorišnim, televizijskim i radio emisijama. Njen rediteljski debi, Uvek postoji sutra (2023), crno-bela feministička komedija-drama, dobio je pohvale kritike i postao jedan od filmova sa najvećom zaradom svih vremena u Italiji.
Po pitanju (nenadanog) odjeka i uspeha koji je postigao u bioskopima matične Italije, ovaj film je već sada krupan pop-kulturni feomen. Samo mesec dana po početku prikazivanja bio je ubedljivo najgledaniji film u postpandemijskom periodu, kao i najgledaniji film sveukupno u Italiji u godini za nama, koji je po tom pitanju iza sebe ostavio i američke i planetarne blokbastere – Barbi i Openhajmer. U krajnjem zbiru, ova dramedija se trenutno nalazi na devetom mestu najgledanijih filmova u toj državi svih vremena. Film je osvojio tri udarne nagrade na Rimskom filmskom festivalu, nakon čega je krenuo u pohod u bioskope. Film je nastao u duhu omaža italijanskom filmskom nerealizmu, a po ideji glavne glumice i koscenariskinje Paole Kortelezi kojoj Uvek postoji sutra predstavlja i rediteljski prvenac. Požnjeo je čak devetnaest nominacija za Doinatelo, italijansku nacionalnu filmsku nagradu, pri čemu je i osvojio šest nagrada (u kategorijama: Najbolji novi reditelj/rediteljka, Najbolji originalni scenario, Najbolja glavna glumica, Najbolja epizodna glumica, Nagrada mladih i Nagrada publike)
Veliko Putovanje 2: Specijalna Dostava (Rusija, 2022) + sinhronizovano
Izvorni naslov: Bolshoe puteshestvie. Spetsialnaya dostavka
Reditelji: Natalya Nilova, Vasiliy Rovenskiy
Scenario: Vasiliy Rovenskiy, Pavel Vinogradov
Direktor fotografije: Fedor Mezentsev
Žanr: animirani / avantura / komedija / porodični
Trajanje: 90 minuta
Distributer: Blitz Film Srbija
Početak bioskopskog prikazivanja: 12. decembar 2024, godine
Sinopsis: Tek što su se meda i zec Oskar vratili sa neverovatne pustolovine, kreću u novu avanturu na drugi kontinent kako bi vratili malenog grizlija njegovim roditeljima. Prošla je godina otkako su meda i zec Oskar stigli kući nakon neverovatne avanture. Ponovno se začuo dečji plač, a naši prijatelji ne veruju svojim očima! Meda, koji sve u životu radi na ispravan način, ponovo odlučuje da organizuje ekspediciju kako bi bebu dostavio njenoj pravoj porodici. Ovog puta moraju da otputuju na drugi kontinent kako bi vratili malenog grizlija njegovim roditeljima. U međuvremenu im u posetu dolazi panda, koja je u međuvremenu porasla, i pridružuje se putovanju. Meda tada prvi put vidi sneg i pokušava da uroni u zimski san, ali ga Oskar uz pomoć domišljatog trika održava budnim. Na tom putovanju u balonu, zajedno s prijateljima, moraju da izbegnu snežne nevolje i zlog lešinara koji im stoji na putu.
Zoran Janković