U utorak, 30. maja 2023. godine održan je panel „Filmska industrija/kinematografija u 21. veku: Razvoj, perspektive, izazovi i novi trendovi“. Panelisti i publika okupili su se u sali „Makavejev“ u prostorijama Jugoslovenske kinoteke (Uzun Mirkova 1, Beograd) kako bi razmotrili ključna pitanja i izazove sa kojima se danas susreće srpska filmska industrija. Moderator panela bio je Dragan Jovićević, novinar i urednik kulturne rubrike u NIN-u.
Boban Stefanović, predsednik Upravnog odbora Mreže kinoprikazivača Srbije, povodom ovog okupljanja je istakao: „Kovid kriza je iza nas, i mi kao mali prikazivači primetili smo da su se navike gledalaca promenile, da imamo možda malo manji broj publike u bioskopima. Ideja nam je bila da okupimo celu filmsku industriju, od producenata, distributera do prikazivača, da pronađemo načine kako da u budućnosti učinimo domaći film vidljivijim, da možda pokrenemo neke nove inicijative za razvoj publike, da svi zajedno jednostavno razgovaramo. Odatle može doći dosta dobrih ideja koje ćemo, nadam se, realizovati u budućnosti”.
Gordan Matić, direktor Filmskog centra Srbije, povodom održavanja panela je rekao: „Važan deo svake kinematografije su prikazivači, a filmovi koje finansira FCS dolaze pred publiku koja je glavni, merodavni činilac svake kinematografije. Mreža kinoprikazivača u poslednje četiri godine već značajno utiče na gledanost, pre svega domaćeg filma. Ovakve skupove vidim kao neku vrstu razmene mišljenja i razvoja strategije, upravo za pospešivanje gledalaca”.
Panel je bio podeljen u tri celine. U uvodnoj celini, „Perspektive, razvoj kinematografije i novi izazovi“ govorili su Tijana Despotović, savetnica za filmsku umetnost i audio-vizuelno stvaralaštvo u Sektoru za savremeno stvaralaštvo Ministarstva kulture Republike Srbije; Gordan Matić, direktor FCS-a; Sonja Damjanović, zamenica predsednika Upravnog odbora FCS-a; i Boban Stefanović, predsednik Upravnog odbora Mreže kinoprikazivača Srbije. U ovom segmentu panela bilo je reči o trenutnoj analizi, izazovima i mogućnostima za dalji razvoj, modelima finansiranja i konkursima.
Tijana Despotović se osvrnula na svoje četrnaestogodišnje radno iskustvo, fokusirajući se u svom izlaganju na konkurse Ministarstva kulture Republike Srbije. Gordan Matić je prisutnima rekao da smatra da će 2023. godina biti obeležena odličnim i važnim filmovima, a kao glavne snage srpskog filma je izdvojio njegovu raznovrsnost, prisutnost na svetskim festivalima, ali i uspehe na blagajnama. Sonja Damjanović je naglasila da novi Upravni odbor radi već mesec i po dana, i da je do sada bilo sedam sastanaka – odlično se krenulo, a Upravni odbor je otvoren za svaku vrstu saradnje. Boban Stefanović se u ime Mreže kinoprikazivača Srbije zahvalio Ministarstvu i Filmskom centru na pomoći oko inicijativa za razvoj srpskog filma. Matić je najavio inicijativu koja će vratiti mladu publiku u bioskope i čija je realizacija najavljena za sledeći period.
Nakon prvog bloka panela, prikazane su kratke najave i inserti srpskih filmova čije nas premijere očekuju u 2023. godini.
Drugi segment je bio naslovljen „Produkcija, distribucija i promocija srpskih filmova“, sa fokusom na prikazivačku delatnost i na ulogu bioskopa. U ovom segmentu govorili su Gordan Matić, direktor FCS-a; Igor Stanković, direktor MCF MegaCom filma; Milan Stojanović, producent; Dejan Dabić, urednik Festivala glumačkih ostvarenja u Nišu, umetnički direktor Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkometražnog filma i selektor Festivala glumačkih ostvarenja u Nišu; Dragan Jović, Festival filmske režije Leskovac; Boban Stefanović, predsednik Upravnog odbora Mreže kinoprikazivača Srbije; i Dragan Arsić, direktor Kulturnog centra „Mija Aleksić“ Gornji Milanovac. U ovoj celini teme su bile strategije za uspešnu produkciju, distibuciju i prikazivanje domaćih filmova, kao i njihova promocija, domaće i međunarodno tržište, Festivali, korišćenje digitalnih platformi itd.
Stojanović je rekao da je njegov glavni producentski cilj da pomogne našim talentovanim autorima da pretoče svoje ideje u filmove koji će, Stojanović se nada, biti prikazani u glavnim takmičarskim programima Kana, Venecije i Berlina. Stanković je istakao da je Srbija najzdravije filmsko tržište u regionu, izdvojivši rad Asocijacije filmskih festivala Srbije, te dodavši da će ideja kulturnih vaučera, ako se ostvari, biti jedna od najvažnijih akcija te vrste u našoj zemlji tokom poslednjih 10 godina. Dragan Arsić je pohvalio konkurs FCS-a za digitalizaciju bioskopa, što je, objasnio je, ključno doprinelo rastu bioskopske publike u Gornjem Milanovcu. Dragan Jović je podržao inicijativu da se u školama uvede predmet posvećen filmu i audio-vizuelnom sadržaju, i dodao da smatra da je to edukativni ključ za popularizaciju kvalitetnih dela sedme umetnosti. Dejan Dabić je istakao da ovo nije samo bitka za što više prodatnih ulaznica, već kulturna misija koja treba da propagira aktivno gledanje filma, nadovezavši se na to pričom o značaju festivala. Matić je rekao da ne postoji recept uz pomoć koga će neki film biti prikazan u Kanu ili Berlinu, dogodio se veliki zaokret u programiranju, te da su izuzetno bitni razgovori sa programerima i selektorima festivala. Glavni cilj FCS-a je da se napravi prostor za naše filmove, na čemu se radi u kontinuitetu.
Panel je završen segmentom „Obrazovanje i razvoj talenata“. O obrazovanju i razvoju talenata u kinematografiji, obukama za deficitarna zanimanja u organizaciji FCS i Fakulteta dramskih umetnosti, i podršci mladim filmskim stvaraocima, govorili su Gordan Matić, direktor FCS-a, Saša Sailović, predstavnik Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu, i Boban Stefanović, predsednik UO MKS.
Cilj panela „Filmska industrija/kinematografija u 21. veku: Razvoj, perspektive, izazovi i novi trendovi“ bio je da se sagledaju novi izazovi i iniciraju novi načini za unapređenje poslovanja u filmskoj industriji. Domaći film mora da bude vidljiviji, a da bi se to postiglo neophodno je pokrenuti inicijative za razvoj nove publike i povećanje gledanost u bioskopima. Tehnološki izazovi, suočavanje sa smanjenjem broja publike u bioskopima, privlačenje nove publike, promene navika gledalaca, filmska piraterija, finasiranje, samo su neki od izazova savremenog srpskog filma. To su izazovi koji mogu biti prepreke, ali i prilika za inovacije i razvoj novih poslovnih modela.