Desetog avgusta je krenulo snimanje novog srpskog filma; u pitanju je celovečernje igrano ostvarenje naslovljeno „Oprost“ (na engleskom – Absolution) u režiji mladog reditelja Filipa Kovačevića (1989), koji je na planu dugog metra debitovao filmom „Inkarnacija“ iz 2016. godine. Žanrovski gledano, „Oprost“ je definisan kao spoj SF-a i avanture, a film se radi na engleskom jeziku.
Dostupan sinopsis zasad otkriva sledeće: Na postapokaliptičnoj Zemlji, u neplodnim ravnicama daleko od bilo koje veće plodne zemlje, preostalo je jedno ljudsko naselje. Oni izumiru pod vođstvom sveštenika koji povremeno sprovodi rituale prinošenja ljudskih žrtava u skladu sa široko rasprostranjenim verovanjem da će tako pridobiti naklonost zagonetnih bogova Sunca. Kada njegova nestašna mlađa sestra Eba pronađe misterioznu mladu ženu zakopanu u čudnoj kapsuli, Itan, sposoban mladi lovac, nevoljno je dovodi u naselje. Ljudi prihvataju ženu, koja im kaže da se zove Skaj, kao dugo prorečeno dete bogova, ali njena pomućena sećanja, koja ona deli sa njima, dovode u pitanje njihova verovanja. Kada Eba slučajno ostane zarobljena u kriokomori, Itan odlučuje da krene iz naselja, nakon što ga Skaj ubeđuje da će njen otac znati kako da je otvori. Ona veruje da će ga pronaći u mitskom Arku, zgradi koja se uzdiže iznad izgubljenog grada, za koju se veruje da je dom bogova…
Filip Kovačević je i deo tima scenarista, a taj tim još čine i: Filip Jevtić, Vladimir Mančić, Kristofer Haton i Dž. Danijel Šafer. Direktor fotografije je Đorđe Stojiljković. Kostimografkinja je Teodora Bjeković, scenograf je Vladimir Vićentić, a na ovom filmu radi i VFX Studio Primer.
Glumački ansambl predvode: Jonas Smolders (zapažen u holandskom hit-filmu „Forever Rich“), Nina Kiri (kanadska glumica srpskog porekla, poznata po roli u svetski popularnoj seriji „Sluškinjina priča“, a i po filmu „Easy Land“, u kome je igrala pored Mirjane Joković) , Predrag Bjelac, Klara Hrvanović (mlada glavna glumica ovdašnjeg bioskopskog hita „Leto kada sam naučila da letim“), Riaze Foster Elba (sin čuvenog Idriza Elbe), Marija Karan, Miloš Timotijević, Darko Perić (širom sveta znam po ulozi Helsinkija u seriji „La Casa de Papel / Money Heist“), Aneta Tomšević, Pol Lenard Marej…
Naša ekipa je nedavno posetila snimanje ovog za naše pojmove i navike svakako nesvakidašnjeg filma, i tom prilikom smo razgovarali sa delom glumačke ekipe.
MILOŠ TIMOTIJEVIĆ
Šta bi izdvojio kao specifičnost rada na filmu „Oprost“?
Da krenemo duhovito… Ovo je produkcija sa posebnim potrebama (smeh). A sada ozbiljno… U pitanju je jedan žanrovski specifičan film i sam pristup ovo temi je drugačiji od onog što se očekuje. Mislim da kod nas nikada nije pokušano nešto slično. Može se reći da je ovo po mnogo čemu pionirski projekat, i to je ono što je zanimljivo i što ga izdvaja od svih drugih.
Tvoj uloga je fizički veoma zahtevna. Kako si se izborio sa akcionim sekvencama u kojima se pojavljuješ i scenama borbe?
Upravo smo danas završili jednu zahtevnu borbu, i živi smo, zdravi smo, niko se nije povredio. Izborili smo se nekako, iako nije bilo nimalo lako. Nikada do sada scenu borbe nisam snimao dva dana, prvi put mi se to desilo upravo na snimanju „Oprosta“. Prezadovoljan sam kako je sve to ispalo, ovo je i za mene jedno novo iskustvo, a ujedno i izazov.
Kaži nam nešto o svojim dirketnim glumačkim partnerima.
Jonas Smolders, jedan fini momak iz Holandije, došao je da igra glavnu ulogu u srpskom filmu, i to mi je prilično zanimljivo. Prvi put radim sa njim, naravno, i baš mi je drago što delimo kadar. Prvi put radim i sa Peđom Bjelcem, a pratim njegov rad i odrastao sam na njegovim filmovima. Svi smo gledali „Šest dana juna“, „Kad porastem biću kengur“, ali i „Harija Potera i Vatreni pehar“, seriju „Ubiti Iv“… Tu je Nina Kiri, koju smo gledali u seriji „Sluškinjina priča“, vrcava mlada Kanađanka srpskog porekla. Tu je i Darko Perić, Helsinki iz „Kuće od papira“, sa njim sam isto snimio dosta cena. Tu je i Klara Hrvanović koju maltretiram, ali samo na filmu, nikako privatno, jer je ona naše malo blago.
JONAS SMOLDERS
Kako je došlo do toga da postaneš deo glumačke ekipe „Oprosta?“
Reditelj Filip Kovačević me je kontaktirao pre gotovo godinu dana, i dao mi na čitanje verziju scenarija koja se do izvesne mere razlikovala u odnosu na ovu koju sada snimamo. Uvek je zanimljivo kada upoznate nekog novog, mada želim da istakenem da kada smo se Filip i ja prvi put sreli uopšte nismo pričali o filmu, već o životu i o nekim drugim stvarima. Razumeli smo jedan drugog i „kliknuli“ pre nego što smo uopšte stigli da se dotaknemo predstojećeg zajedničkog projekta.
Koliko je snimanje „Oprosta“ naporno i stresno?
Pa, radni dani su dugi, to je sigurno. Prve dve nedelje smo snimali na terenu, na jalovini u okolini Beograda, i bilo je veoma zahtevno zbog visokih temperatura koje su umele da premaše četrdeseti podeok. Morali smo zbog toga da u hodu napravimo određene izmene, ali sve je ispalo kako treba. Srećom, scenario je odličan, mlada ekipa je talentovana, a moji partneri su odlični glumci i glumice. To sve ovo zahtevno snimanje čini prijatnim.
Da li si se pronašao u liku Itana?
Mogu da se poistovetim sa njim, da. Mada, ponekad nije neophodno da sasvim razumeš svet u kome se tvoj lik kreće, već je dovoljno da poseduješ želju koja te kroz taj svet vodi. Itan voli svoje njegove bližnje, porodicu i prijatelje, a to je nešto što posedujem i ja. Porodica mi je, kao i Itanu, veoma važna. Mom liku je istinski stalo do njegove sestre, a stalo mu je i do zajednice u kojoj živi, želi da svim pomogne.
KLARA HRVANOVIĆ
Gledali smo te u „Letu kada sam naučila da letim“, a sada glumiš u potpuno drugom žanru. Pretpostavljam da je to veliki izazov za tebe.
Jeste. Bukvalno sam morala da istupim iz svoje zone sigurnosti, isprobavam nove stvari, eksperimentišem. Videćemo kako će to da ispadne, i da li valja ili ne.
Glumiš na engleskom, ali čujem da ti to nije bio problem. Kako je došlo do toga da tako dobro govoriš strani jezik?
Išla sam baš dugo u školicu engleskog, gotovo deset godina. Ali za moje znanje su zaslužne i društvene mreže (eto neke koristi od njih!), Jutjub, strani filmovi i serije. Ovo mi je drugi film na kome glumim na engleskom, tako da mi je i to izvesne mere olakšalo rad, već imam iskustvo glume na stranom jeziku, ali je „Oprost“ svakako zahtevniji u odnosu na taj prethodni projekat.
Pošto je film distopijski i akcioni, da li je bilo scena koje su zahtevale posebnu pripremu?
Nemam akcione scene, ali imam jednu u kojoj moram baš brzo da trčim. Pripremala sam se za nju tako što sam prvog dana snimanja trčala po pesku 76 puta na 40 stepeni. Nije lako biti glumica ili glimac, ali je u isto vreme i zabavno.
Sa kojim glumcem imaš najviše scena?
Sa Jonasom. On u filmu glumi mog brata i nas dvoje smo već izgradili taj međusobni odnos. Pomoglo nam je i to što ličimo, pa nije teško poverovati da smo brat i sestra, a još važnije je da imam toliko poverenja u njega da stvarno mogu da zamislim da mi je stariji brat, mogu uvek da mu se obratim i znam da će me saslušati. Imam i scene sa Ninom, koja mi je tokom ovog snimanja postala najbolja drugarica. Ona mi je u celoj ekipi nekako najzanimljivija i najvrcavija. Gledala sam je u „Sluškinjinoj priči“, i tu je bila zaista odlična.
Film nastaje u produkciji kuće Void Pictures iz Beograda, a koproducent je Telekom Srbija. Kovačevićev „Oprost“ je izborio podršku Filmskog centra Srbije. Producenti su Filip Kovačević, Đorđe Stanković i Vukota Antunović.
Film se snimao ili se i dalje snima na sledećim lokacijama: Studio Šimanovci, rudarski kopovi Kolubara, Avala, vozni tunel Karaburma, Kalemegdan.
Planirano je da snimanje traje do 10. oktobra (ove godine), a da publika bude u prilici da ga premijerno pogleda tokom septembra 2025. godine.
Foto: Void Pictures
Zoran Janković & Đorđe Bajić